Vyberte stránku

Pozorování polární záře, jízda na psím spřežení či brouzdání pohádkovou krajinou na sněžném skútru. To je výčet aktivit, které by chtěl alespoň jednou za život vyzkoušet snad úplně každý. A teď si zkuste představit, že byste tohle všechno mohli dělat každý den, a ještě za to byli placení. Zní to neuvěřitelně, ale mně se taková možnost naskytla. A tak jsem si sbalil kufry, odjel za polární kruh a doslova ze dne na den se stal arktickým průvodcem.

Snili jste někdy o tom, že jednoho dne vybočíte ze zajetých kolejí a odjedete na delší dobu někam hodně daleko? Pokud ano, vítejte v klubu. Já měl navíc to štěstí, že se můj sen stal před nedávnem skutečností. Tedy částečně. Fantazíroval jsem o útěku před nepříjemnou zimou v Česku do prosluněných krajin s panenskými plážemi a skončil v Laponsku. V nejsevernější provincii Finska, kde v zimních měsících panuje polární noc a teploty zde klesají hluboko pod bod mrazu. Člověk ale nemůže chtít všechno.

Přiznávám, můžu si za to trochu sám. Když se přede mnou v půlce loňského roku objevila poptávka po arktickém průvodci, nešlo jí odolat. Což o to, že nesnáším zimu a mé zkušenosti s průvodcovstvím v extrémních podmínkách byly nulové. Vždyť život je plný paradoxů. Není to tak dávno, kdy mě najala společnost Microsoft jako odborníka na němčinu, a to německy umím sotva pozdravit.

          

Bez velkého váhání jsem proto na zajímavou pracovní nabídku odpověděl, krátce na to se pokusil zazářit při skype pohovoru a poté už jen čekal na konečný verdikt. Když mi nedlouho poté přišla k podpisu smlouva, začal jsem si pomalu uvědomovat, do čeho jsem se to vlastně uvrtal. Nebylo ale cesty zpět. Ještě předtím jsem totiž podal výpověď u svého, nyní již bývalého, zaměstnavatele a jiný plán na obzoru nebyl.

     

A tak jsem veškeré své úspory investoval do zimní výbavy a v půlce listopadu vystoupil z letadla na skromném letišti Kittilä, ležícím zhruba 150 kilometrů nad severním polárním kruhem. Tam jsem nasedl na autobus a nechal se odvézt do nedaleké vesničky Äkäslompolo. U zastávky, na níž mě řidič autobusu vyhodil, byla jen hrstka domků obklopených hustým lesem a tu a tam pobíhající sobi. A právě jedno ze zdejších stavení mělo být na nadcházející čtyři měsíce mým novým domovem.

Äkäslompolo se s necelými čtyřmi stovkami stálých obyvatel může na první pohled jevit jako zapadákov, přes zimu je však vyhledávaným místem velkého množství turistů. Kromě přilehlého národního parku Pallas-Yllästunturi, v němž je podle studií nejčistší vzduch na světě, lyžařského střediska a četných běžeckých tras, láká především na aktivity jako jsou vyjížďky na psích či sobích spřeženích, vycházky na sněžnicích nebo třeba rybaření pod ledem. Aby byl zážitek z návštěvy těchto končin pro turisty co možná nejlepší a nejbezpečnější, při všech výpravách jsou vedení kvalifikovanými průvodci. A letošní novinkou je, že mohou narazit také na mě.

     

Být průvodcem v Laponsku má nesporné výhody. Nejenomže aktivity, za které zde lidé platí nemalé peníze, zažíváte opakovaně a zcela zadarmo, ale ještě ke všemu jste při tom placení. Protože se ale jedná o nesmírně zodpovědnou práci, musel jsem ihned po příjezdu absolvovat příslušný výcvik. Pravá zima s hustou pokrývkou sněhu však letos do Laponska přišla s nezvyklým zpožděním, a tak šlo spíše o teorii. Třeba na sněžném skútru jsem seděl poprvé až při svém debutu s turisty. Patnáctičlenná skupinka britských návštěvníků ale naštěstí nic nepoznala, a tak byla moje průvodcovská premiéra čistě pozitivní.

A zima? Teplota se zde v zimních měsících drží téměř neustále pod hranicí mínus 10 °C. Většinou ale rtuť teploměru klesá ještě níž a výjimkou nejsou ani extrémy, kdy je méně než mínus 30 °C. Nevěřil bych, že tohle někdy vyřknu, ale patrně díky nízké vlhkosti, bezvětří a kvalitnímu vybavení mi zdejší počasí prozatím nečiní žádné obtíže. A když se dívám z okna svého útulného pokoje a vidím zasněženou pohádkovou krajinu a oblohu hrající všemi možnými barvami, říkám si, že odjet za polární kruh vlastně nebyl vůbec špatný nápad.

Autor: Martin Vlk

 

 

 

Láká tě Laponsko? Tento manuál by se ti mohl hodit: